Sailloft Traction 2020 (Freeride / Freerace)

Sailloft Traction är ett extremt lättplanande segel. Planar lika tidigt som 1-1,5 kvm större segel av andra modeller. Nytt är något modifierad buk för ännu lite lättare känsla i handen. Seglet är tillverkad i nyare version av X-ply vilket ger 0,4 kg lättare segel än tidigare modeller och dessutom ännu hållbarare om nu det är möjligt. 

Specialpris: 7 898,00 kr

Ordinarie pris 8 998,00 kr

Tillgänglighet: Levtid 2-5 dagar (i lager)

* Obligatoriska fält

Specialpris: 7 898,00 kr

Ordinarie pris 8 998,00 kr

Beskrivning

Detaljer

Traction

Extremt tidig planing med 2 mini cams. Designat för bästa möjliga fart i minsta möjliga vind. Mycket kraftig profil där 2 mini cambers håller profilen även i svag vind. Detta segel har fått mycket fin kritik i flera tester och magasin, bland annat tyska "surf". Planar lika tidigt som normala segel som är 1-1,5 kvm större.

SIZE
(M²)
LUFF
(CM)
BOOM
(CM)
MAST
(CM)
STIFFNESS
(IMCS)
CURVE
(IMCS)
BATTENCAMSTOP
7,5 495 208 460/490* 25/29 CC 6 2 Fix
8,0 501 218 490 29 CC 6 2 Fix
8,5 510 226 490 29 CC 6 2 Fix
9,0 518 236 490 29 CC 6 2 Fix
9,5 523 243 490 29 CC 6 2 Fix

 

Seglet passar bäst för: Freerace och lättvindsförhållanden.

Test i tyska Surf (fritt översatt)

Traction 7,5
Bom 213, Luff 494, Camber: 2, Pris: 529 Euro
Mast. Fiberspar 4800, 460cm 75% carbon

På land: Saillofts filosofi är "massor av förstärkningar för evigt liv". Kan de då med Traction bygga ett segel som fungerar med minimalt med vindenergi? Seglet gör subjektivt ett luftigt intryck med mycket monofilm och med endast mindre förstärkingar i akterliket. Mastfickan är rätt smal och samlar därför upp mindre vatten. Masten måste därför träs på med rätt mycket kraft. Bommen känns kortare än på andra segel. Profilen på seglet är i nivå med rena racesegel, dock är profilen lagd med hänsyn till glid/planingsegenskaper.

På vattnet: Sailloft Traction ligger emellan extrema Severne Glide och de klassiska freerace seglen. Den har mer kraft än de mer traditionella seglen men endå med den bekanta segelkänslan (severnen har mer annorlunda känsla).
Seglare som är vana vid klassiska 2 cambers segel utsätter sig därför inte för risker med detta segel. Trots kraftig profil i seglet känns det lätt och manövervänligt. Camber roterar lätt och helt till endpositionen vid varje slag. Segler går även förvånandsvärt lätt att pumpa igång trots profilen men det är normalt inte nödvändigt då seglet är så pass kraftfullt så man kan köra "Auto-stilen". Seglet ger även tyngre seglare större säkerhet att komma upp och behålla planing i lättvindsförhållanden. Seglet kan trimmas till god tryckstabilitet för hårdare vindar. Seglet är sammanfattningsvis snabbare än mer klassiskt designade segel i lättare vindar och är i starkare vindar snabbare än vissa andra freeracesegel som exempelvis Severne Glide. Surf-tips: Mycket planings/glid-starkt freeracesegle utan kompromisser

Mer information

Tillverkare Sailloft
Segeltyp Freeride

Recensioner

Kundrecensioner 1 item(s)

Fantastiskt bottendrag och tidig planing
Jag har jämfört mitt nya Sailloft Traction 9,0 med mitt Sailworks NX 9,2, som är ett racesegel med 4 cambers. Jag gillar/har gillat Sailworks NX seglet som jag upplever har ett mycket bra register, det kan trimmas för både bra bottendrag och för stabilitet i mycket vind, en stabilitet som jag inte upplevt någon övre gräns för. Jag var dock nyfiken på om det var möjligt att få ännu mera bottendrag och tidig planing från ett segel i samma storlek. Jag har prövat Sailloft Traction seglet både på min JP Super Lightwind (med 68 cm Z-fena) och på min Starboard Serenity (rundbottnad lättvindsbräda). Jag har använt Sailworks Lightstick mast (100 % kol) och kolbom. Här är mina noteringar,

Sailloft Traction 9,0 vs Sailworks NX 9,2

LÄTTVIND

NX känns stelt, som en stel vinge

Traction känns mer `böljande`, som ett segel mera än en vinge, och är tydligt lättare i händerna

Känns jättebra med Serenityn, ger mycket kraft och driv samtidigt som det är lätt i händerna

Som rent lättvindssegel föredrar jag helt klart Traction, det känns som ett LÄTT SEGEL jämfört med NX, som känns som en STEL VINGE


KOMMA UPP I PLANING

Tractionet kommer upp i planing betydligt tidigare, kanske 0,75-1 m/s tidigare, och jag får intrycket att det både beror på seglet/profilen i sig och på att det svarar bättre på aktiv pumpning

Tractionet känns som att det ger kraften från ett segel som är 1-1,5 kvm större


BEHÅLLA PLANING

Tractionet behåller planing betydligt längre än NX, skillnad ca 0,75-1 m/s


FART I UNDRE VINDREGISTRET

Tractionet känns effektivare och snabbare i lite vind, magiskt snabbt redan i 4-5 m/s


KRYSSA I PLANING

Ungefär samma


KONTROLLERBARHET

Har hittills testat Traction i upp till 6-7 m/s och inga problem med kontrollerbarheten, positivt är att det behåller bottendrag och kraft även om man riggar för stabilitet

ÖVRIGT - SKILLNADER

Känns som att Tractionet svarar mera på `Rider Input`, jag känner mig också som ett med seglet, lite som att jag dansar och samarbetar med seglet, med NX känner jag mig mer som en passagerare som åker med seglet

Tractionet är otroligt mycket lättare att dra rigg med. Smidigare camber-rotation


SAMMANFATTNING

Tractionet är precis vad jag sökt! Känns som att jag planar precis så tidigt som jag önskar göra. Med bra teknik planar jag på relativt platt vatten i 4 m/s och behåller planingen i 3 m/s. Känns jättebra, kanske är detta det bästa segel som går att få, om man vill ha ett segel som fungerar både som lättvindssegel och som segel som ger tidigast möjliga planing och fart i lite vind. Det har ju utvecklats i mer än 12 år för att ge just detta.
Betyg
Recension av Filip / (Skrevs den 2019-07-28)