Utrustningslista Swimrun

2018-04-02 08:06

Följande utrustningslista rekommenderas för swim run av Kent Olsson Swimrun atlet, vi har kompletterat med Surfspotlänkar till förslag på produkter. 

Allmänt

Vattenmotstånd. Att simma med saker som hänger och släpar ökar vattenmotståndet avsevärt och gör simningen mycket jobbigare. Även bälten och andra detaljer som sticker ut från kroppen rekommenderas inte. Istället ska man bära allt innanför våtdräkten.

Flytkraft. En duktig simmare har ett bra vattenläge medan en sämre sjunker och ligger lågt i vattnet för att få en effektiv simning. Tjockare eller större våtdräkt värmer inte bara mer utan ökar även flytkraften vilket är gynnsamt för en sämre simmare medan det går åt mer energi för en bra simmare som måste trycka ned axlar och armar i vattnet för att ta tag i det.

 

Badmössa

Man bör ha fyra badmössor med sig. En latexbadmössa som används vid vattentemperaturer större än 11 grader Celsius och en neoprenbadmössa som används vid vattentemperaturer lägre än 11 grader Celsius. En av varje i reserv är bra då de lätt kan gå sönder när man sätter på och tar av dem på huvudet. Två samtidiga badmössor är inget alternativ då de sluter åt som ett tätt band runt huvudet och stoppar blodflödet och kan ge huvudvärk. Därför är det viktigt att använda rätt badmössa som inte sitter för hårt åt. Badmössan som används ska vara lätt att ta av och på sig utan att gå sönder.

Förslag Sufspot: Orca Neoprenhuva

 

Simglasögon 

Det rekommenderas att ha med sig två par simglasögon. Ett par med polariserande glas för att filtrera bort starkt solljus och ljusreflexer. Ett par som har ofärgat glas för dagar med lite eller ingen sol och få solreflexer, då ökar sikten avsevärt. Båda glasögonen ska vara anpassade för open water simning så att de inte immar igen. Det finns en balans mellan storlek på simglasögonen och imma på glaset. Att använda för små glasögon resulterar ofta i imma på glaset. Det finns ingen smörja som hjälper mot imma på glaset, även om reklamen säger så, utan det gör sikten istället suddig. Glasögonen ska inte sitta hårt då det kan orsaka ögon- och huvudvärk. De ska vara lätta att ta av och på utan att gå sönder.

Förslag SurfSpot: Simglasögon

 

Hjälpmedel

Jag är ingen bejakare av simhjälpmedel och tycker att det ska vara minsta möjliga utrustning. Det ska vara naturligt och man ska slippa bära på det när man löper. Vissa har valt att använda följande extrautrustning:

Simfenor

Dolme

Paddlar

Simplatta

Rekommendationen är att avstå då det kan orsaka skador. (Surfspots kommentar, alla dessa simhjälpmedel är utmärkta använda vid träning)

 

Simlina

För att tävlingsparet inte ska komma ifrån varandra framförallt vid stark ström rekommenderas att simma med en lina mellan varandra. Linan ska vara ca 3-5 m lång. Linan rekommenderas vara en tunn nylonlina med två mindre karbinhakar. Ett bälte i tunn nylon spännes fast runt midjan utanpå våtdräkten hos vardera partnern. Karbinhaken fästes i en färdig ögla i bältet bak på ryggen på den som simmar först. Den som simmar efter hakar i på framsidan på magen i en färdig ögla. Öglan är bra för att inte karbinhaken ska rotera fritt i bältet. Den som är den starkaste simmaren, om det är stor skillnad mellan personerna, simmar först och drar den bakomvarande partnern. En del har även använt linan under löpningen men det rekommenderas inte då risken för skador ökar då den bakre partnern faller eller tappar balansen. Man bör alltså frikoppla linan. Den bakre partnern hakar i precis före simning och frikopplar precis efter simning.

Förslag SurfSpot: Karbinhake

 

Badbyxa

Badbyxan som man använder ska inte skava och bör vara ned på låret för att unvika skav i grenen. För kvinnor kan det vara lämpligt att hålla bysten på plats med en sportbehå. Materialet ska vara mjukt, lätt och vattenavstötande.

Förslag SurfSpot: Lycra shorts utan värme

Förslag SurfSpot: Underställ/shorts med värme

 

 

Värmetröja

Värmetröja om mycket kallt väder annars inte nödvändigt. Den sitter lätt åt och är så tunn så möjligt runt överkroppen med korta ärmar. 

Förslag SurfSpot: Underställ överkropp

Förslag Surfspot: Underställ

 

Neoprenhandskar

Rekommenderas inte då hela hydrodynamiken förändras till ett ofördelaktigt simtag. Den som har lätt för att frysa om händerna får vänja sig vid kylan.

SurfSpots kommentar: En del föredrar lite försämrad aerodynamik framför iskalla händer, särskilt vid träningspass så därför säljer vi handskar för simning här

Budget 

Standard för sim

 

Våtdräkt

Det rekommenderas att klippa av ärmarna ovanför armbågarna så att inte det blir skav i armbågsvecket. Det blir lättare att simma och löpa. Att klippa högre upp kyler ner kroppen mer då större yta av kroppen är exponerad direkt mot vattnet och sedan strömmar vatten in under dräkten på överkroppen och kyler ned samt kan skapa obehagskänsla. Att friklippa axlarna är bra för en god simmare men för en sämre minskar flytförmågan. Dock rekommenderas det inte. Likaledes rekommenderas att klippa av benen ovanför knävecket så att det inte blir skav. Det blir ffa lättar att springa. Att klippa av högre upp ökar risken för skav, att våtdräkten glider på låren, att vattten kommer upp under den i grenen och kyler ned samt att flytförmågan för benen minskar. Man ska tänka på att man har skor, om man nu har dem på fötterna, som tynger ned benen och då kan det för många vara bra att bibehålla flytförmågan genom att inte klippa av mer än nödvändig. En våtdräkt har oftast en dragkedja bak som rekommenderas att öppnas helt då man springer. Man bör även sy i en extra dragkedja med hjälp av en auktoriserad dräktverkstad på motstående sida, oftast framtill, som också dras ned då man springer. På så vis minskar trycket på bröstkorgen och axlarna och möjliggör lättare andning. En del väljer även att rulla ned dräkten till och knyta ärmarna runt midjan. Framförallt kan det vara nödvändigt att göra det vid varm väderlek. Tjockleken på neoprengummit i dräkten man ska ha avgörs av hur varmblodad och bra simmare personen är. En duktig simmare håller sig varmare lättare än en sämre. Dessutom ökar flytkraften och en bra simmare får svårare att trycka ned “propellern” när han simmar. En sämre simmare med sämre vattenläge får det lättare med en tjockare våtdräkt.

Fickor på insidan av våtdräkten sys med fördel in av ett proffs:

1. 2 mindre fickor för energi bars (framsidan höger och vänster)

2. 2 mindre fickor för energi gel (framsidan höger och vänster)

3. 2 fickor för kompass, visselpipa, karta samt försvarets vakumförpackade första förband

(ovanför svanken höger och vänster)

4. 2 fickor för vattenblåsor (svanken)

Två karbinhakar kan sys i höger och vänster sida. Där kan man fästa vattenblåsorna när man

springer.

Förslag Surfspot

Swimrundräkt herr

Swimrundräkt dam

Simvåtdräkter herr

Simvåtdräkter dam

 

Medburen energi

Loppets längd, avstånd mellan vätskestationerna och lufttemperaturen avgör nödvändigheten av att bära med sig energi som gel och bars. 

Förslag Surfspot: Nutrion

 

Vätskeblåsor

Två 300 ml vätskeblåsor rekommenderas. Vid hett väder behövs båda mellan stationerna annars används bara den ena. Loppets längd, avstånd mellan vätskestationerna och lufttemperaturen avgör nödvändigheten av att bära med sig vätskeblåsor. För att minsta möjliga vattenmotstånd ska erhållas ska de bäras i försydda fickor i svanken. Där påverkar de simningen minst.

 

Calf guards

När man klippt av benen på våtdräkten kan man bära s k calf guards som värmer underbenet och komprimerar kalven. Kompressionens effekt är omdebatterad i forskningen och man har inte tydliga bevis för dess effekt. En del tycker att det är behagligt att använda vid längre lopp. Rekommendationen är pga den lilla uppvärmningseffekten den ger i vattnet samt skyddar mot rivsår i skogslöpning.

 

Sockor

För att undvika fotskav och -sår rekommenderas en tunn neoprensock som går upp över anklarna. Den hjälper också till att hålla vattnet borta från skorna och avrinningen blir snabbare när man kommer upp ur vattnet.

Förslag SurfSpot: Simsocka

 

Skor

Skorna hindrar att simma en bra benspark då foten hamnar i ett lätt flekterat läge och vristen blir styvare. En del simmar uteslutande med armarna av bl a det skälet. Någon tävlande har till och med tagit av sig skorna för att minska vattenmotståndet under simningen och kunna simma bättre benspark. Skorna ska vara superlätta med en stabil och tålig sula för att inte skada foten. Ojämnheter i skog, mark och vattenbryn ökar trycket på små ytor under fotsulan. Ju mjukare den är vristen desto bättre. De ska absorbera så lite vatten som möjligt. Det ska finnas dräneringskanaler i sulan för att snabbt bli av med vattnet i början av löpningen. Kardborrband eller förslutningssnöre rekommenderas istället för skosnöre. Det är viktigt att skorna absorberar så lite vatten som möjligt för att inte bli tunga.

 

Vaselin

Vaselin ska påstrykas ymningt runt alla leder och tänkbara ställen för skav.

 

Flytande neopren

Våtdräkten är känslig i skog och mark och kan lätt skadas innan man startar. Därför kan det vara bra att ha ett reparationskit med sig.

Förslag SurfSpot: Neoprenlim

 

© Copyright 2013, Kent Olsson

Publicerad i Nyheter Sim/Triathlontips av

Mattias Gunnarsson