Rapport från Starboard / Severne 2014 möte

2013-09-27 08:59

Starboard och Severne congress i Spanien 21-25/9 2013

Här kommer en sammanfattning av Ulf Stillmans reflektioner efter att ha testat sig igenom Starboard 2014 range i Spanien nu i slutet av September 2013.

"

Jag ska här försöka återge den information jag fick och ge egna reflektioner över de brädor och segel jag testade.

 

 

Starboard Windsup 12´2 x 30 blev faktiskt dagarnas snackis. Den har ett otroligt glid och det känns som om den bara går fortare och fortare...

Enligt Tiesda så har de lagt otroligt mycket tid för få till farten och glidet i den lätta vind den är tänkt att användas i. Jag har aldrig seglat så fort i 3 m/s, testade den även i ca 5-6 m/s och planade iväg eller vad man nu gör, det finns inte någon egentlig planingströskel utan Windsupen liksom bara ökar farten…

Brädan jag testade hade två fenor: en liten bak och en lite längre mittfena. Den är placerad så den kommer under den bakre foten och på något sätt får man då känslan av att det är en kort bräda man seglar. Om jag exempelvis jämför med Kona så känns Windsupen otroligt mycket snabbare, Kona känns i jämförelsen rätt trög.

 

 

Starboard Rio M känns som en lite piggare nybörjarbräda, däcket är välvt så det känns som du får trycket på kanten när du står i stropparna fast du står 1 dm in på brädan. Det var dock väldigt lite vind när jag testade den, så jag kan inte säga hur det känns att faktiskt stå i stropparna med tryck i seglet.

Dock kan jag säga att jag gärna skulle ha den som kursbräda hos Windsurf Gotland. Seglet jag använde under testet var Severne NCX 7.0

 

 

Starboard Carve 131, 141 och 151 testade. Carve är och skall vara Starboards främsta plug n play bräda, shapad för att plana utan att pumpas upp i planing, inte heller skall du behöva falla av från halvvindskursen. Bottenkurvan är rak och den raka delen relativt lång. Carve modellerna har också lite mer längd än sina syskonmodeller för att inte riskera att den suger fast i vattnet. Samtliga Carve modeller jag testade var i carbon. Givetvis försökte jag ha ett öppet sinne när jag testade alla brädor men jag är rädd att jag var lite fördomsfull när jag började: en kompis hade en Carve med ca 130 liters volym för tio år sedan och jag kom ihåg att jag tyckte den var trög och långt ifrån någon bräda det gick att carva genom gippen med. 

Men WOW, brädorna gick precis som designerna sa direkt upp i planing, vågorna var vid tillfället upp till en meter höga och det är alltid lite oroligt att segla så pass stora brädor i fullt tryck, (ville ju inte gärna bryta foten i Spanien). Samtliga storlekar svalde den något krabba sjön hur enkelt som helst, jämn o mjuk gång.

Gipparna gick faktiskt inte att misslyckas med, seglade med Severne Gator 8.0, provade att trycka kanten framme, strax bakom främre fotstroppen, provade trycka långt bak, strax framför bakre fotstroppen men hur jag än gjorde så svarade samtliga Carve modellerna att Carva sig igenom gippen med full planing.

Är nog mest imponerad över hur den här brädan bara vill plana genom gippar och vindhål.

Den här brädan känner du dig väldigt duktig på, har nog aldrig seglat på en mer lättseglad bräda.

Om jag bodde i Sthlm och skulle ha en bräda och ett segel hade jag valt Starboard Carve 141 tillsammans med Severne Gator eller Turbo (2 cams) 8.0, rekommenderar Carve å det varmaste. Dessa kunder blir nöjda!

 

 

Starboard Gemmini blev testad tillsammans med min testpartner Peter, fantastiskt roligt, och ja, den funkar verkligen! Skrattar fortfarande när jag tänker på det.

 

 

Starboard Go 141, 151, 161 och Windsurfer testade, ett freeride alternativ som håller för lite mer stryk, kastfall etc.…

Den ser ut som en nybörjarbräda men har formen av en ”riktig” freeride bräda, lite sexig, kan nog definitivt tilltala personer som väljer mellan Rio S och Go 161 eller Windsurfer. Är det dessutom en lätt person bör Go kunna vara med klart mycket längre i personens utveckling. När jag testade Go brädorna var vinden ca 4 - 5 m/s, jag jobbade och slet med ett Severne NCX 7.0 med tyvärr räckte vinden inte till för planing. Brädan känns mycket stabil och lättseglad.

 

 

Starboard iSonic  110: Den här brädan dominerar världscupen i slalom och då i produktionsutförande!!!

Behöver väl inte säga något mer egentligen, visst är det längesen jag försökte tävla i slalom i de svenska vattnen, (92 – 94), så visst slog hjärtat några extra volter när jag skulle få testa denna fullblodsracer...

Att vinden ökat till ca 10 m/s och att det enda lediga seglet var, eller rättare sagt jag släppte inte ”min” Severne Gator 8.0, gjorde inte saken bättre. Efter några varningens ord från Remi, hans special carbon fena satt på brädan, så drog jag iväg eller det kändes faktiskt som om jag flöt ovanför ytan…

Brädan svalde sjön utan några som helst problem och trots nervositeten fanns inte ens tanken att släppa skotet, trots att jag faktiskt var överriggad.

Det underbart tjutande ljudet som ökade i frekvens när det började gå riktigt fort, det kändes som om iSonicen inte har något stopp i accelerationen.

Återigen blev jag oerhört förvånad hur enkel den var att gippa med fullplaning. Skall jag vara helt ärlig hade de första gipparna minst sagt tilltagen omkrets men när jag efter några vändor blivit lite varm i kläderna fick jag till hyfsat tajta gippar och iSonicen var inte ens nära att tappa planingen.

Även om jag inte på något sätt skulle kunna mäta mig med en tävlingsseglare numer så kändes det helt underbart och enkelt att segla så snabbt. Att jag fick frågan: ”Satisfied?” och ett leende när jag väl kom in gjorde inte saken sämreJ.

Snabb är den utan tvekan men att den skulle vara så enkel att segla!

 

 

Starboard AtomIQ är ett givet val om man skall köpa en bräda och har ambitionen att vara snabbast i viken.

AtomIQ finns i storlekarna 100, 110 och 120 och finns bara i Carbon men till priset av Wood. AtomIQ är tänkt att både kännas större än den är och mindre än den är…

Främst så skall den vara lättplanande, exempelvis är det tänkt att AtomIQ 120 skall plana lika tidigt som en klassisk 140 liters bräda men väl i planing skall den kännas mindre än en klassisk 120 liters bräda. Hängde du med? :)

Jag fick dessvärre inte möjlighet att testa den i optimala förhållanden, vinden mojnade, var dock ute och pumpade i 30 min. Jag intervjuade dock några som seglat den och ja, alla hävdade att denna bräda fyller sitt segment av kunder som vill ha en bräda och den motsvarar verkligen starboards höga ambition. 110 liter verkar vara favoritstorleken för de flesta.

 

 

 

Starboard Black Box och Nuevo

Det var tyvärr inte tillräckligt med vind för att testa vågbrädorna men vi hade diskussioner med Tiesda och andra som seglat mycket på dem och bildade oss i alla fall en bra uppfattning om modellerna.

 

Starboard vill revolutionera vågseglingen genom att ta fler surfare ut i vågorna och för det behöver surfare som inte bor på optimala vågställen större vågbrädor som också känns som vågbrädor dvs små och lättsvängda när du väl är på vågen. Jag tror oerhört mycket på det här konceptet - att ge fler möjligheten att få känna den fantastiska känslan att ha vågen som skjuter på… Vill ha den stora vågis som kommer först Nuevo 110 eller BlackBox 107!

 

   

Starboard BlackBox 87, 107 är en bräda för stökiga vågor. BlackBox kommer aldrig att bli en storsäljare på Hawaii, i vilket fall är den inte tänkt som det. Det är en oerhört kompakt bräda, längder mellan 215-220, bredd mellan 62 – 67, och den är som sagt tänkt till stökig sjö och till dem som vill ha en vågbräda som går lätt att rida i dessa vågor. 

 

 

Starboard Nuevo är även det en sk kompakt wave och utmärkt till svenska förhållanden och den finns just nu upp till 110 liter. 

 

 

Severne segel

Några ord även om Severne: det känns som ett väldigt modernt segelföretag med mycket nytänk… Eller som Mr Severne själv uttryckte sig när jag bad honom ställa sin segellinje i relation med andra märken: Mauisails är ett segel byggt enligt old school men också det märke som Severne gärna testar sina segel mot.

 

Severnes kännetecken är att man inte ska känna något extremt bakhandstryck utan seglet skall vara snabbt och plana tidigt utan att kännas kraftfullt. I tyska Surf brukar man prata om mjukt kontra direkt. Sailloft är ju alltid ett väldigt direkt segel. Det är ju även oftast Mauisails även om det är mjukare än Sailloft, och Severne skall då kännas ännu mjukare om jag förstått det hela rätt. Jag blev väldigt förtjust i exempelvis Gator, 8.0 segel med 198 bom: bra bottendrag, mjukt, bra fart, mycket manöverbart, dessutom väldigt lättpumpat med sin korta bom. Tror också att Turbo passar svenska marknaden. Tror väldigt mycket på vågseglet Blade för svenska förhållanden som finns från 3.0 – 6.7. Det är definitivt ett vågsegel jag skulle vilja ha!

 

Hoppas att detta kan ge lite ljus över några av produkterna.

 

Ulf Stillman Windsurf Gotland / Teståkare åt SurfSpot Sweden

"

 

Publicerad i Nyheter av

Mattias Gunnarsson