Returer och reklamationer

2007-03-11 01:00

Returer 

Vill du göra en retur? Ladda då ner ner Returformuläret genom att klicka här.

Som kund hos Surfspots webshop har man 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Ångerfristen börjar löpa från den dag du tagit emot varan. Vi betalar tillbaka erlagt köpbelopp senast 14 dagar efter att returnerad vara kommit oss tillgodo. Du står för frakten till oss och vi står för frakten till dig om vi skall skicka en ny vara. Kunden skall alltid returnera ångrad vara i originalförpackning och emballage.

I tillägg till detta har SurfSpot en "Prova på i 30 dagar" rätt. Denna innebär att du har möjlighet att prova varan och ångra köpet inom 30 dagar. Utnyttjar du detta erbjudande får du tillbaka 85% av varans pris. Erbjudandet gäller ej udda beställningsvaror, Surfspot informerar kunden innan köpet blir bindande om varan är en udda beställningsvara. Avdrag görs för eventuella skador eller saknade delar. Du står för frakten till oss och vi står för frakten till dig om vi skall skicka en ny vara.

 

Reklamationer

Du kan reklamera inom 3 år efter du köpt den. För att kunna hantera reklamationen måste vi ha ett inköpsbevis. Har du kvittonummer, ordernummer eller fakturanummer kan vi troligen söka upp ditt köp i vårat system även om du tappat själva kvittot.

Om du vill reklamera en vara skall du först kontakta via mail. Vid många reklamationer behöver inte varan returneras så därför föreslår vi att du börjar med ett mail till info@surfspot.se. Vi ber dig inkludera följande information i mailet:

  • Ordernummer eller fakturanummer
  • Namn och Telefonnummer
  • Artikel
  • Beskrivning av felet 
  • Foto på skadan, foto på hela varan och foto på serienumret
  • Förslag på åtgärd, om du helst vill ha den återställd, utbytt eller återköp.

Vi har enligt konsumentköplagen rätt att återställ varan/reparera den i första skedet men vi avgör från fall till fall vad som är lämpligast åtgärd.

Lagen och praxis gällande konsumentlagen säger: Under de första sex månaderna efter försäljningen är det näringsidkaren som måste bevisa att felet inte fanns redan från början (s.k. omvänd bevisbörda). Därefter är det konsumenten som måste bevisa att felet fanns från början (s.k. ursprungsfel). 

Vi tillämpar en generös syn på reklamationer, är det tveksamma fall friar vi hellre än fäller. Dock kommer vi inte godkänna fall som är handhavande fel eller på annat sätt tydligt inte omfattas av konsumentköplagen.

I de fall vi kommer fram till att en reklamation skall returneras så skall du använda vårt returformulär. Ladda då ner ner det genom att klicka här.

Har du frågor så tveka inte att kontakta oss på info@surfspot.se.

Publicerad i Köpinformation av

Mattias Gunnarsson